Sunday, December 31, 2006

Nye tider

Nytt år står på trappen og banker på og jeg er i USA. Det har vært et begivenhetsrikt år men vil komme tilbake med en kavalkade over 2006 så snart som 2007 har kommet seg inn døren og blitt husvarm.

Først vil jeg takke alle dere som sende meg marsipan (Kari, Kathrine og Laura), det hjelp veldig på julestemmningen. Jeg tar fortsatt mot hjemløs marsipan men er også åpen for omplassering av marsipan. Kan gi dem et godt hjem.

Sist uke har vært rar værmessig. Sist jeg var ute å fløy var den 21 des så kom regnet. Det regnet fra 22 til og med 24 på kvelden. Ikke bare regnet med øste ned. Så når alt var stengt og ikke kunne fly den 25 desember var det nydelig vær med sol og ca 10 grader og så den 26 kom det endelig litt mer regn. Men i dag var det igjen en nydelig dag med strålende sol fra skyfri himmel og endelig kunne jeg dra på en langtur.
Tok av fra Hillsboro og fly rettning vest, nordvest på headding 295. Jeg hadde failet en rute hvor jeg først til Astoriaved kysten, så videre til Seaside og videre ned langs kysten til Nehalem for så og fly direkte tilbake til Hillsboro. Truen til Astoria gikk fint, litt urolig luft (turbulens) ved Saddle Mountain men ikke verre en at det var mulig å fly gjenneom det. Jo nærmere Astoria jeg kom jo mer skyer ble det og tåken som kom sigende innover fra havet.
Landet på Astoria og gikk inn på kafeen for en kaffe og snakke med andre som hadde kommet flyvende inn til Astoria om hvordan været var nedover langs kysten og fikk vite at tåken hadde allerede kommet så det var ikke lurt å fly nedover kysten.
Gode råd var dyre. Skulle jeg snu eller prøv meg? Men utfra tåken så bestemte jeg meg for å returnere samme vei som jeg kom. Etter litt drivstoff tok jeg bane 26 og var på vei tilbake til Hillsboro. På vei opp hadde jeg en fin medvind men nå fikk jeg den selvfølgelig rett i mot meg. Med 20 knops motvinde tok turen tilbake lengere enn jeg hadde beregnet så jeg måtte kalle opp basen og si fra at jeg ville bli forsinket pga vind.

Jeg var ute å fløy i 2.4 i et nydelig vær. Med Mt. Hood og Mt. St. Helen snedekket i bakgrunnen med sole som lyste de opp var det utrolig vakkert og synd er det at jeg ikke kunne ta med kameraet på soloturene men det er litt vanskelig å ta bilder.

Neste gang på Terjes blogg: Årskavalkade for 2007

No comments: