Monday, February 12, 2007

Lunch i Astoria.

Det er lenge siden jeg har skrevet noe nå. En del av årsaken har vært sykdom og en del problemer med nettet. Men nå er jeg tilbake med litt oppdateringer.

For to uker siden var jeg ute på en lang cross Country flight. Vi tok av fra Hillsboro etter å ha gjort alle ting klare med pre-flight og rapportert til flightservice min intensjon med turen. Hadde bestilt helikoptret for 6 timer så det var tid nok. Tok av og rutet rett vest mot havet. Fløy først opp til vestre øvelse området, mange var på vingene siden været endelig var perfekt for flyvning. Etter flere uker med alt fra snøstorm til dager med vind som gjorde det umulig å fly var det endelig klar for å få luft under bladene.

Ruten til Astoria som er ca 2 timers kjøring fra Hillsboro tok oss ca 40 minutter å fly. Så snart vi hadde klatret til 3500 fot over havsnivå merket jeg at vi hadde vinden rett i ryggen og fant ut etter kort tid at vi hadde nest 20 knops vind i ryggen. Terrenget vi flyr over er skogskledd og bakkete med noen få topper over 2500 fot så det er utfordrende å finne sjekkpunkt så jeg får bekreftet at jeg har riktig kurs, men etter ca 30 minutter ser vi halvøya som Astoria ligger på og får bekreftet at vi er på rett vei. Rapporterer 10 Nautiske mil fra Astoria at vi er på vei inn med intensjon å lande og bespises. Det er lett turbulens i det vi passerer ”Saddle mountain” men ikke verre enn at det er gøy. Begynner nedstigningen til flyplassen og rapporterer som vanlige 4 nautiske mil fra flyplassen. Cirka to mil fra flyplassen er jeg nede i 500 fot over havnivå og flyplassen og rapporterer at jeg vil fly over flyplassen for å følge ”left downwind for runway 26”, neste rapport er ”base for runway 26” og siste er ”finale for 26”, lander like ved krysset for rullebane 36 og rapporterer at jeg forlater aktiv rullebane og vil parkere ved FOB.

Dette er den varmeste dagen denne vinteren med ca 15 C og nydelig vær. Spiser litt, får litt drivstoff til helikoptret og er klar for neste legg. I det jeg starter opp ser jeg kystvaktens Seahawk gjør seg klar for å ta av. De ruller sakte mot rullebane 26 og jeg regner med de vil gjøre om alle oss andre og ta av langs den men nei du, etter bare noen få meter løfter de fra bakken og svinger vestover ut i havet og borte er de. Snart kan jeg også fly et sånt, tenker jeg. Jeg tar av på bane 26 og svinger vestover, flyr langs stranden bort fra Astoria. Neste etappe går langs Oregons kystlinje og heddingen er nesten rett sør. Klatrer til 1500 fot over kysten og har en nydelig utsikket over området vi fly over. Fløy over Seaside flyplass, lange sandstrender med masse folk vandrende og mange som kjørte bilen sin i vannkanten. Videre sørover, stranden endret seg til mer klippeformasjoner. Over Canon Beach, berømt for sine klippeformasjoner og et av det eldste fyrtårnene i USA. Nærmet oss Tillamook hvor vi landet for en kort pause før vi satte kursen tilbake til Hillsboro. Satte kursen inn i landet, skogskledde åser og få plasser for å lande på. Lite spennende skjedde på vei hjem og det var stille på radioen. Landet på Hillsboro i god tid før klokken fire. Stoppet helikoptret og gjorde post sjekken, ennå en vellykket helikoptertur var over.

Kommer snart med en historie om mine nattflyvninger.

No comments: