Thursday, April 05, 2007

Del to Los Angeles

Det er kaldt om morgenen og jeg hadde ikke med meg noe varme klær. Klokka er bare fem og jeg står utenfor hotellet og venter på Oscar skal plukke meg opp for å kjøre meg til flyplassen hvor han jobber. Jeg har fått mulighet til å være med og fly Bell 206 JetRanger over Los Angeles og må være der senest klokken seks. Vi skal ut og fly trafikkovervåkning for en radiostasjon her i LA og må være ute før rushtrafikken starter så vi kan rapportere alle ulykkene som måtte skje og eventuelle forsinkelser på veiene rund LA.

Jeg møter Philipe, en franskmann som har forvillet seg til LA, utenfor porten. Han låser oss inn og vi går ned mot helikoptret. Jeg føler meg som en riktig pilot nå, på vei ut for å fly viktige oppdrag. Vi går raskt over helikoptret og sjekker at alt er klart for å starte opp. Setter oss inn og går over sjekklisten før start opp. Bell 206 er et turbinhelikopter og det er litt anderledes å starte det enn de jeg har fløyet til nå så det er viktig med sjekklisten så det ikke blir gjort noe feil. Heldigvis skal Philipe ta seg av all radiokommunikasjonen mens vi er ute å fly så jeg kan bare konsentrere meg om å flyr.

Tar av fra Van Nuys flyplass litt over seks på morgenen og det er fire andre nyhetshelikoptrer som tar av noelunde samme tid. Vi flør sørover mot LA Downtown gjennom Stone Canyon og har Hollywood skiltet til venstre for oss. Rart å se det skiltet som jeg har sett så mange ganger på film så nært. I det vi ser down town får vi beskjed om en ulykke ca 20 minutters flytid lengere sør. Philipe spurte om jeg så helikoptrene ca klokken ett posisjon og jeg tittet ut og så fire stykker sirklende over et veikryss sirka fem miles sør for hvor vi var. Jeg ga litt cyclick for å øke farten og komme frem til stedet for at vi kunne rapportere vidre til de kjørenede om problemen. Da vi kom frem var det på vei til å løse seg så vi fortsette lengere sørover langs en av hovedveiene inn til Los Angels.

Lite interesant skjedde så Philipe sa at vi skulle trene på landingerer og takeoffs. Han pekte ut en plass hvor vi kunne foreta landinger uten fare for noen så jeg satte opp profilen for landing. Senke collectiv, aft cyclick for å redusere hastigheten til 60 knop og litt høyre pedal for å holde rettningen. Sirka 15 til 20 meter over bakken ba Philipe meg om å øke turtalle litt for å få tilbake kraften i turbinen. I motsettning til i et pistonhelikopter så tar det litt tid før turbinen får tilbake kraft. Foretok noen takoffs og landinger før det var tid å fly tilbake til Van Nuys.

Vi fløy "down town" LA, mellom høyhusene. Her i fugleperspektivet over Los Angels får man et litt annet inntrykk av byen. Det er nesten så den er vakker. Vi sirklet litt over LA og tok bilder. Måtte jo ha noe å vise til. Fløy så vidre til Beverly Hills og Hollywood for en guidet tur blandt alle berømthetene. Det var det en store huset etter det andre og alle var større en det foregående. Rart at her i landet hvor osten vokser på trærne og det finnes ingen katter at det er så stor klasseforskjell så synlig. Vi får være glad vi bor i Norge og heller se mellom fingrene på de politikerne vi har.

Tiden for å vende nesa tilbake til Van Nuys flyplass og kursen ble satt i nordlig retting, vekk fra LA og mor Van Nuys. Vinden hadde tatt seg opp så vi fikk litt mer utfordringer på vei tilbake. Vi fløy forbi Getty museumet og highway 405 mot Van Nuys. Vi var 8 miles sør av flyplassen da vi fikk bekjed om en trafikkulykke vest av flyplassen så vi endret kursen for der ulykken var. Vi kom fram men så ikke noe og jeg regnet med at dagen var ferdig og vi snart skulle lande på Van Nuys.

Ikke før hadde jeg satt kursen mot flyplassen så kom meldingen over radioen. Det var biljakt like ved flyplassen, endelig skjer det noe tenkte jeg. Jeg så to helikoptre sirkel ca 5 miles fra der vi var og spurte Philipe om det var plassen. Fikk beskjed om å sette kurs for der de var men se etter andre helikoptre som var på vei. Jeg fulgte med og fikk først øye på politihelikoptret som sirklet lavt over noen hus, vi var ca 500 fot over bakken og politiet var lavere enn det. Jeg fikk øye på to nye helikoptre som kom fra sør men endel høyere enn det vi var. Og der så jeg politibilen rase rundt på bakken. Der fra hvor vi var så alt ut som i sakte film men jeg fikk vite senere at det hadde gått fort der nede. Sirka 7 - 8 politibiler fulget etter en privatbil rundt kvartale og vi sirklet over. Under oss var politihelikoptret og over var seks nyhetshelikoptre. Alle fulgte med på jakten. Philipe tok kameraet mitt og tok bilder av de som skjedde der ned mens jeg konsentrerte meg om å fly best mulig og sikrest mulig.

Etter sirka 10 minutter klarte politiet å stoppe bilen de var på jakt etter. Den hadde kjørt rundt samme kvartellet flere ganger med politiet i helene. Så snart siste politibil rundet hjørnet så kom bilen rasende rundt det. Vi så karen åpne døren på bilen og stormet ut, nedover gaten med 10 - 12 politimenn etter seg og ble stoppet like etter på. Han ble kastet i bakken og 5 - 6 politimenn "satte" seg på han. Fra hvor vi var så det skikkelig kaotisk ut men var utrolig spennende.

Nå var det endelig tid til å fly tilbake til flyplassen. Vi hadde vært ute siden klokken 7:00 og klokken var allerede 9:00. Phillipe hadde andre avtaler. Jeg ble hentet av Oscar og vi dro for å spise frokost. Adrenalinet fosset i kroppen min og Oscar fikk proppet ørene fulle av min opplevelse over Los Angels. Får jeg mulighet og penger så vil jeg tilbake for å lære med og logge flere flytimer.

1 comment:

Anonymous said...

Hei, Du må komme med oppdatering snart, jeg venter spent hvordan det går, god sommer. Kin