Sunday, April 01, 2007

Hektisk måned

Det er en stund siden jeg har skrevet og det har skjedd masse.
Først så var jeg i Los Angels på kurs, så hadde jeg min "check ride" og ble kommersiell pilot (endelig) og nå har jeg startet på min instruktørutdannelse.

Torrence, California fra 25 februar til 02 mars 2006.
Etter en liten skuffelse hvor jeg måtte utsette min check ride bar det i vei til California. Robinson Helicopters Inc. har eget safty kurs for sine piloter. Dette for å bli bedre kjent med Robinson helikoptrene og utfordingene som ligger som helikopterpilot.
Vi var 15 stk fra Hillsboro som reiste ned. Noen kjørte bil og noen, der iblandt meg tok fly ned til LAX og bil til Torrence. Sjekket inn på et hotell, ja de sa det var et hotell men ikke mye å skryte av. Første kvelden bar det ned til Redondo Beach for sight seeing og noe å bite i. Så mye var det ikke å se da mørket allered hadde tatt over en solfylt dag. Deilig å være tilbake i solen men hadde jo ikke sett værmeldingen og vist ikke hva som var i vente de neste dagene.

Mandag 26 februar var det oppmøte kl 0730 for registrering og kaffe. Hadde ikke spist noe forkost på hotellet da de bare serverte frokostblanding og melk. Såkalt international frokost. Dagen gikk med historier fra gamle dager og hvordan Robinson hadde kommet frem til forskjellige begrensninger for sine R22 og R44. Vi var tre nordmenn på kurset. To fra Helicopter Adventure Inc i Florida og jeg i tillegg til en svenske som også er her på Hillsboro. Totalt var det 70 stk fra hele USA og noen andre land utenfor.

Vi sluttet kl 1600 og tid for å utforske hva LA har å tilby. Oscar, en kompis fra Hillsboro, hadde flyttet ned hit så jeg hadde en guide for uken jeg skulle være her. Han hentet meg utenfor Robinson fabrikken og av sted det bar. Først fant vi en plass og spise. Så kjørte vi en tur til Stranden og igjen hadde mørket kommet før oss så det var ikke så mye å se men fikk et lite inntrykk av hvordan det er der. Fikk tatt noen bilder av mørket på Redondo Beach.

De neste dagene gikk med til mer informasjon om Robinson helikoptrene, ytelser og noen videoer fra tidligere tester og ulykker som hadde vært. Gikk igjennom forskjellige farer som er i forbindelse med helikopterflyvning og hva man må være ops på. Det tekniske på helikoptret bel også nøye gjennomgodt og hvorfor Robinson valgte de løsningene som var valgt.

I USA er det ikke nødvendig å ha typegodkjenning på helikopter under 12.500 pund, ja utenom på Robinson sine helikoptrer. Robinson byggde ikke sine R22 for helikoptertrening som flesteparten blir brukt til så i begynnelsen skjedde det masse ulykker. For og forhindre dette bestemte de Amerikanske luftfartsmyndighetene og sette opp noen krav for å kunne fly Robinsons helikoptrer. Dette var første gang det hadde skjedd men etter flere dødsulykker hadde FAA "fått nok" og ville begrense antall dødsfall. Ikke det at Robinson er farligere å fly enn andre helikoptrer men det hadde vært et stort antall død i en kort periode så derfor ble disse reglene satt opp.

På torsdag var det test på hva vi hadde lært på kurset. Jeg besto :-) Så bar det ut for å fly. Jeg skulle fly i en R44, Robinsons fireseters helikopter. Men før det hadde jeg et møte mer markedsavdeling for å kunne ta noen bilder og skrive litt om fabrikken men så var det klart for å fly. Møtte instruktøren, en politi pilot som hadde nesten 10.000 timer i R44, dette skulle bli spennende. Tok av fra Torrence og fløy østover mot en liten flystripe 20 minutters flytid fra Torrence. Gjorde en normal approch, tok av og fløy en "pattern" og fikk beskjed om å entre autorotasjon. 60 knop, collectiv ned og cyclic litt aft for å kontrollere hastigheten. 40 fot over bakken flaret jeg litt for å bremse ned farten, collectiv litt opp og en kraftigere flare, cyclic frem for og være level med bakken. Autorotation øves på for å kunne lande trygt ved event motorhavri, noe som kan skje.
Vi øvde på endel fulldowns, det vil si at vi landet uten hjelpe av motorkraft. Hadde noen null fart autos, noen knappe svinger før vi fløy tilbake til Torrence. Utrolig deilig maskin å fly, Robinson R44.

Torsdag etter flyturen hadde Oscar og jeg bestemt oss for å reise inn til Hollywood, Beverly Hills og berømthet. Ja for jeg hadde regnet med og bli "oppdaget" på "stripa", for det er jo det som skjer i Hollywood eller?
På vei til Hollywood fant Oscar ut av vi skulle ta en "snar" vei gjennom en av Hoodene så inn i Ingelwood bar det. Dette er et av områdene som var snudd opp ned under de store opptøyene på midten av 90tallet. da vi kjørte gjennom der havnet vi midt oppi en skuddveksling mellom politi og gangstrer. Politiets AS350 Astar fløy lavt over takene og politiet hadde sperret av gaten og sto oppstilt med våpen for å passe på publikum. Her var det bare å komme seg unna, ikke noe blivende plass for en bortkommen nordmann.

For en skuffelse Hollywood var. Det som man ser på film er en illusjon av hvordan det er, hvem hadde trodd det? Masse hjemløse og masse fattigdom. Møkkete og søppel i gaten og masse trafikk. Vi parkerte et stykke ned i Hollywood Blvd og spaserete ned mot Kodak teater og Chines teater. Ja all har sett stjernene som er felt inn på fortauet på Hollywood Blvd, og her er jeg. Trør på kjente stjerner som Harrison Ford, Lassie, R2D2, Arnold Schwarzenegger og masse andre berømtheter er jo en opplevelse i seg selv men opplevelsen blir overskygget av hvordan det er langs den berømte bulevarden. Før vi kom til området rundt den berømte delen av bulevarden var det suvernibutikker og sexbutikker det som dominerte gaten. Masse forfallne bygninger og masse søppel.

Etter en kaffe og litt sight seeing gikk vi tilbake til bilen og kjørte ned til Sunset Blvd, Beverly Hills og til Redondo Drive, der hvor berømthetene handler på de dyreste motebutikkene i verden. Selvfølgelig var alt stengt så vi fikk ikke sett noen av stjernene med hadde jo sett de som var på fortauet. Vidre ned til St Monica hvor vi parkert og gikk for en tur. Kaldt som, ja det hadde snedd og var ikke akkurat som jeg hadde tenkt meg California ville være. Vi fant en liten restaurant/bar for å spise litt. Her satt Tarenttino i et hjørne og skrev på noe. Jeg fikk senere vite at det var en av favorittplassene hans når han var i LA.

Tilbake på hotelle pakket jeg og gjorde meg klar til fredagen. Oscar ville hente meg ved femtiden på morgenen for jeg skulle ut å fly nyhetshelikopter over Los Angels.
Følg med......

1 comment:

Anonymous said...

Var den en 1. april spøk at vi skulle følge med? nå er det jo gått laaang tid :) Håper du har hatt en fin påske!