Thursday, November 30, 2006

Vinteren er her!

-6 var det kaldeste denne uken og det har snødd. Ja, vinteren er kommet til Hillsboro, Oregon. Onsdag morgen var det den kaldeste dagen til nå men har blitt fortalt at det ikke kommer ikke til å bli kaldere.

Den kaldeste månden er januar med gjennomsnittstemperatur på 0.6 grader så det var litt av en overgang til -6 på onsdag. Jeg husker hjemme i Norge når det var kaldt så var det -10 eller lavere, nå har vi +3 og det er isende kaldt kaldt her. Fyrer for fult men det virker kaldt likevel.

Sneen som falt på onsdag natt var borte til kl 09 samme dag så morroa var ikke så lenge men bare en time fra Hillsboro ligger noen av de beste skiløyper (alpint og langrenn) i denne delen av USA. Jeg har ikke kommet meg opp dit ennå, litt vanskelig å farte rundt omkring uten bil så er det noen som vil donere penger til å kjøpe en så er det bare å sende meg en sjekk så jeg kan fortelle mer om området.

Med kulden kommer julen. Juleforberedelsene er på full gang og hvor du går så høres julemusikk, ja det har vært sånn de siste tre ukene. Pynting til jul ser ut til å være en av de viktigste oppgavene en amerikaner har er å sette opp juledekorasjon så tidlig som mulig. Ikke bare ute men inne også. Mange har satt opp juletreet ferdig pyntet og det er ikke desember allerede, tenke hvor lenge julen for de blir.

Vi er endel som vil være her i julen så vi kommer nok til å få det bra. Kommer sikkert til å savne noe av det norske som ribbe, pinnekjøtt og for ikke glemme lutefisk. Ikke for det men jeg har allerede hatt min første lutefiskmiddag da jeg var hjemme i oktober. det som jeg kommer til å savne mest er marsipan og som med sponsing av bil så er det bare å sende marsipan.

3 comments:

Anonymous said...

Halla :)

Én ting er at det snør og den forsvinner igjen, men her bare regner det. Det synes jeg er verre. Kanskje det blir tidenes korteste vinter denne sesongen: Kun én uke i OKTOBER. Ja, for nå ser det ut som om det er vår. Sønnavind er det også.

Sendte div. marsipan fra både Nidar og Freia til deg i dag. Som A-post :) Så da håper jeg jammen at det smaker! :p

-Kath :)

Anonymous said...

Moi, Trevligt att du hinner skriva bloggen där.
Kan inte fiksa bil tyvärr:) men hoppas får läsa på intressanta artiklar med fina bilder också i framtiden.
Halloween-bild om blomma-flicka med familj är toppen:)

Laura

Anonymous said...

Hei vennen!

Kjempefin side.Fint å kunne følge med litt hehe.... ;o)

Klem fra Heidi